rakan-rakan blog ini

PRODUK UNTUK PENGANTIN LELAKI

.

.
Info : Blog ini baru sahaja diaktifkan secara rasmi 15hb Ogos 2010 yang lalu. Penulis merupakan seorang bekas wartawan yang pernah bertugas dibeberapa akhbar tanahair. Lebih 20 tahun bertugas sebagai wartawan sebelum ini. Jadi, menyedari betapa pentingnya kebenaran itu ditegakkan, Penulis membuat keputusan menulis secara aktif di blog ini. Semoga Allah memberkati niat baik saya ini

Halaman

16 Oktober, 2011

ISA SAMAD RAMPAS KUASA...?


Seperti yang dijangka, Tan Sri Isa Samad yang ditentang perlantikkannya dahulu sebagai Pengerusi Felda oleh pembangkang, kini mula menunjukkan taringnya. Orang yang biasa main duit, beginilah agaknya perangai seseorang. Paling menyedihkan, seakan berlaku rampasan kuasa ketika penyandangnya masih di Mekah. Tak tahulah apa lagi nak dikata. UMNO yang suka orang macam ni. Sendiri buat sendiri tanggung la.


TEMERLOH – Ahli-Ahli Koperasi Permodalan Felda (KPF) dan wakil peneroka membuat laporan polis terhadap Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Samad, di sini, kelmarin.

Laporan tersebut dibuat bagi meminta siasatan dakwaan bahawa Mohd Isa telah menyalahgunak an kuasa sert a ‘merampas’ jawatan Penge rusi Permodal an Felda Berhad daripada pemegang jawatannya, Datuk Dzulkifli Wahab, secara tidak sah ketika Dzulkifli berad a di tanah suci Mekah.

Mereka ditemani peguam Suhaimi Said yang juga Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal, Parti Keadilan Rakyat (PKR) Pusat.

Suhaimi berkata, ketika ketiadaan Dzulkifli yang juga Pengarah Besar Felda, Mohd Isa mengadakan Mesyuarat Lembaga Pengarah KPF pada 25 Ogos 2011 dan berbekalkan surat daripada Perdana Menteri, Mohd Isa melantik dirinya sendiri sebagai Pengerusi KPF.

“Ini bertentangan dengan Undang-Undang di bawah Akta Koperasi 1993 (Pindaan 2007) Akta 502, dan menyalahgunakan kuasa kerana mengangkat dirinya sendiri sebagai Pengerusi baru kepada KPF, mengambil alih jawatan yang disandang Dzulkifli ketika beliau menunaikan Umrah di Mekah.

“KPF ditubuhkan pada 1hb Julai 1980 di bawah Ordinan Koperasi 1948 bertujuan menjadikan KPF sebagai wadah simpanan dan pelaburan anggota Felda.

“Penubuhan KPF ini memberi peluang secara adil kepada warga Felda untuk turut serta memiliki ekuiti dalam syarikat Felda melalui KPF, juga adalah wawasan dan prihatin Felda untuk kemajuan warganya,” katanya.

Suhaimi berkata, Mohd Isa tidak layak memegang jawatan selaku Pengerusi KPF kerana beliau tidak layak menjadi ahli kepada KPF yang membuka keahlian hanya kepada peneroka Felda, anak peneroka atau kakitangan tetap Felda.

Menurutnya, kedudukan Mohd Isa hanyalah bertaraf kontrak justeru pelantikan beliau sebagai Pengerusi KPF adalah bertentangan dengan undang-undang koperasi dan menyalahguna kuasa.

“KPF adalah salah sebuah daripada 10 koperasi cemerlang yang berjaya memberikan dividen tinggi atas kadar 15 peratus setahun dan ini membuktikan bahawa KPF dikelolakan dan diselenggarakan dengan baik oleh Dzulkifli dan Ahli Lembaga Pengarahnya.

“Pengambilalihan jawatan Pengerusi dengan cara yang bertentangan dengan undang-undang koperasi ini adalah pengkhianatan kepada KPF dan laporan dibuat supaya Mohd Isa disiasat kerana melanggar undang-undang dan menyalahgunakan kuasa,” ujarnya.

Suhaimi berkata, laporan sama dibuat serentak di balai polis utama di Johor, Negeri Sembilan, Pahang, Selangor dan Perak.

Sementara itu, Mohd Isa ketika dihubungi Sinar Harian bersikap terbuka terhadap laporan polis yang dibuat ke atas beliau.

Menurut beliau, ahli-ahli koperasi itu ada hak untuk buat laporan polis.

“Itu hak mereka dan saya bersikap terbuka kerana negara ini ada undang-undang,” katanya kepada Sinar Harian.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERKASA PEKIDA KENA HALAU?

KUASA RAKYAT

LAKI BINI KENA SEPINA

kebangkitan rakyat

kebangkitan rakyat

SEJARAH TERCIPTA: ANWAR BEBAS..!!!