rakan-rakan blog ini

PRODUK UNTUK PENGANTIN LELAKI

.

.
Info : Blog ini baru sahaja diaktifkan secara rasmi 15hb Ogos 2010 yang lalu. Penulis merupakan seorang bekas wartawan yang pernah bertugas dibeberapa akhbar tanahair. Lebih 20 tahun bertugas sebagai wartawan sebelum ini. Jadi, menyedari betapa pentingnya kebenaran itu ditegakkan, Penulis membuat keputusan menulis secara aktif di blog ini. Semoga Allah memberkati niat baik saya ini

Halaman

27 Ogos, 2010

ANALISIS BERITA RTM SANGAT BERAT SEBELAH..


Siapa yang sering mengikuti segmen Akhbar hari Ini di TV1 setiap jam 7.20 pagi pasti bersetuju bahawa kebanyakkan analisis yang disampaikan oleh pengalisis berita amatlah berat sebelah.
RTM sebagai saluran kerajaan yang berfungsi menggunakan duit rakyat sepatutnya bersikap lebih adil dan saksama. Hasil duit rakyat tidak mengira parti serta kedudukan.
Tapi setiap kali kita dipertontonkan oleh RTM menerusi analisis berita, seakan-akan Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional benar-benar maksum. Tiada salah. Yang salah hanya pihak pembangkang.
Bayangkan kerajaan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat dipanggil kerajaan Pakatan Pembangkang. Mana dia orang ni bersekolah. Mereka ini seakan-akan tidak dapat menerima kejatuhan Kerajaan Barisan Nasional di beberapa negeri sejak pilihanraya umum yang lalu.
Kadangkala begitu dangkal sekali hujah yang disampaikan oleh pengarang berita tersebut. Malah kadangkala kebodohan pengarang berita tersebut jelas dirasakan.
Sebagai contoh ketika berlakunya beberapa pilihanraya kecil yang menyaksikan kemenangan Pakatan Rakyat secara berturut-turut, pengarang berita berkenaan menyatakan bahawa kemenangan pembangkang membuktikan bahawa semangat demokrasi masih subur di Malaysia. Tetapi apabila Barisan Nasional menang di Bagan Pinang contohnya, maka pengarang berita berkenaan berkata, kemenangan Barisan Nasional membuktikan bahawa rakyat menolak pembangkang. Inilah buktinya betapa 'bodohnya' pemikiran pengarang berita tersebut.
Kadangkala kita sendiri naik geram dan meluat apabila melihat wajah penyampai analisis berkenaan. Kadangkala tampak penuh emosi ketika membacanya.
Apapun kita tak dapat salahkan pembaca analisis tersebut. Mereka sekadar membaca apa yang telah dituls oleh pengarangnya sahaja. Tidak semestinya pembaca abalisis ini bersetuju dengan apa yang dibacanya.
Sebagai contoh, seorang bekas penyampai analisis tersebut, Zulkarnain Taib. Ketika beliau membaca analisis yang ditulis oleh pengarang berita, nampak macam emosi saja.
Tapi hari ini siapa sangka kini Zolkarnain menjadi editor akhbar Suara Keadilan.
Bagaimanapun apa yang dapat disimpulkan, program Akhbar hari Ini benar-benar dimanfaatkan untuk menghentam secukup-cukupnya parti Pembangkang sehingga kita nampak tiada ruang langsung bagi pembangkang membela diri. Inilah dia agaknya demokrasi ala Barisan Nasional!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERKASA PEKIDA KENA HALAU?

KUASA RAKYAT

LAKI BINI KENA SEPINA

kebangkitan rakyat

kebangkitan rakyat

SEJARAH TERCIPTA: ANWAR BEBAS..!!!