rakan-rakan blog ini

PRODUK UNTUK PENGANTIN LELAKI

.

.
Info : Blog ini baru sahaja diaktifkan secara rasmi 15hb Ogos 2010 yang lalu. Penulis merupakan seorang bekas wartawan yang pernah bertugas dibeberapa akhbar tanahair. Lebih 20 tahun bertugas sebagai wartawan sebelum ini. Jadi, menyedari betapa pentingnya kebenaran itu ditegakkan, Penulis membuat keputusan menulis secara aktif di blog ini. Semoga Allah memberkati niat baik saya ini

Halaman

28 September, 2010

PENYAKIT SAMAN FELDA DAH BERJANGKIT


Nampaknya puak-puak UMNO ni semakin takut dengan kebangkitan Peneroka Felda. Ketua Penerangan UMNO Ahmad Maslan yang jelas nampak 'ketakutannya' berkata Penyakit hendak saman peneroka ini mula berjangkit di lain-lain tanah rancangan Felda di seluruh negara. Ternyata UMNO sudah mula meroyan. Tak dapat terima hakikat bahawa masyarakat peneroka Felda kini semakin bijak dan tidak boleh diperbodoh-bodohkan lagi. Cuba baca berita di bawah dan anda nilaikan sendiri.


Hasut peneroka saman Felda masih berlaku

ALOR GAJAH 27 Sept. - Masyarakat peneroka Felda di kawasan pedalaman kini menjadi sasaran pihak tidak bertanggungjawab yang cuba menghasut mereka untuk menyaman agensi itu dengan menjadikan kes Felda Kemahang 3, Tanah Merah, Kelantan, sebagai rujukan.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan (gambar) berkata, pihak terbabit kini bergiat aktif menghasut peneroka ekoran keputusan Mahkamah Persekutuan mengarahkan Felda membayar ganti rugi RM11 juta kepada 234 peneroka Felda Kemahang 3, Ogos lalu.

Katanya, pihak tidak bertanggungjawab itu kini memberi tumpuan kepada masyarakat peneroka Felda di pedalaman dan pinggir bandar dengan mengadakan ceramah yang memanipulasi isu perahan buah kelapa sawit.

''Saya dimaklumkan dalam ceramah yang diadakan, pihak terbabit memburuk-burukkan agensi ini dan mereka menghasut agar peneroka memfailkan tuduhan yang sama seperti di Felda Kemahang 3.

''Pihak ini juga cuba mengeksploitasi isu-isu yang dibangkitkan oleh peneroka terbabit dengan mendakwa Felda menjadi institusi pemeras titik peluh peneroka.

''Selepas Felda Kemahang 3, penyakit hendak menyaman Felda kini berjangkit di Serting, Negeri Sembilan dan Muakil di Segamat, Johor," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Malam Himpunan Budi Tautan Kasih Aidilfitri sempena sambutan 50 tahun penubuhan Felda Tun Ghafar, Machap di sini malam tadi.

Kira-kira 1,000 masyarakat peneroka Felda menghadiri majlis itu yang turut memberikan anugerah kepada lapan orang yang merupakan generasi pertama meneroka kawasan itu pada 1960.

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pembangunan Pekan Kecil dan Pemulihan Projek negeri, Datuk Abdul Ghafaar Atan dan Yang Dipertua Majlis Perbandaran Alor Gajah (MPAG), Nordin Ali.

Mengulas lanjut, Ahmad berkata, seluruh masyarakat peneroka tidak perlu terpengaruh dengan usaha pihak tidak bertanggungjawab kerana Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi jaminan akan mempertahankan masyarakat peneroka Felda di seluruh negara.

''Kita minta peneroka tidak terpengaruh dengan hasutan untuk menyaman Felda. Kes Felda Kemahang 3 tidak wajar dijadikan rujukan kerana kita kalah disebabkan kecuaian peguam dan bukannya berlaku unsur penipuan," ujarnya.

Justeru bagi mengatasi masalah tersebut, Ahmad berkata, Felda akan mengadakan pertemuan dengan semua pengurus dan pemimpin Felda dari seluruh negara minggu depan bagi memberi penerangan mengenai isu menyaman agensi itu.

Menurutnya, perjumpaan khas itu akan memberi maklumat terkini untuk menangkis setiap tohmahan ke atas agensi itu.

''Maklumat yang akan disampaikan nanti akan dibawa seberapa segera kepada masyarakat peneroka di seluruh negara bagi memaklumkan kepada mereka keadaan sebenar mengenai saman ke atas agensi ini," ujarnya.

Katanya, usaha itu perlu segera dilakukan bagi memastikan 'penyakit menyaman' Felda tidak menular kepada masyarakat peneroka di tempat lain.

Ahmad menjelaskan, dakwaan berlaku penipuan mengenai perahan buah kelapa sawit di Kemahang 3, adalah tidak benar walaupun Felda kalah dalam perbicaraan tersebut.

Beliau menambah, Felda mempunyai empat jawatankuasa iaitu teknikal, kemajuan dan rancangan, perunding peneroka di peringkat wilayah dan jawatankuasa khas di ibupejabat.

''Jawatankuasa ini meneliti soal perahan buat kelapa sawit dan kita tidak nampak berlakunya unsur penipuan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERKASA PEKIDA KENA HALAU?

KUASA RAKYAT

LAKI BINI KENA SEPINA

kebangkitan rakyat

kebangkitan rakyat

SEJARAH TERCIPTA: ANWAR BEBAS..!!!